Mitä ovat tiimit ja valmennus sekä nämä yhdistävä tiimivalmennus?
Aloitin tutustumisen tiimiakatemian https://www.tiimiakatemia.fi/ esitteisiin: Opettajasta valmentajaksi. Kokeile tiimioppimista ja Miten teen oppimisesta yrityksemme voimavaran.
Jatkoin perehtymistä Tiimiakatemian
verkkokurssin neljään jaksoon:
-tiimit ja oppiminen
-tiimivalmentamisen mielenmalli
-tiimivalmentajan työkalut ja
-taidot ja soveltaminen
Laajemmin perehdyin
tiimivalmennukseen Johannes Partasen kirjaan Tiimivalmentajan parhaat työkalut
avulla.
Mitä jäi mielenpäälle ja
sovellettavaksi?
Dialogi on vuorovaikutteista tiimin
keskustelua, joka tukee tiimin jäsenten ja
tiimin oppimista. Dialogia tulee istuminen ”nuotiopiirissä” ei luokkamuodossa.
Dialogin periaatteita ovat avoin kuuntelu, odottaminen ilman oletuksia, suora
puhe aitona itsenä ja kunnioitus toisen aseman oikeudesta.
Tiimioppimisen keskiössä on oppijat
ja tiimi - ei opettaja.
Tiimioppimisen perusrakenne jakautuu kolmeen osaan: dialogiin, tiedonhankintaan
ja tekemiseen.
Valmennustyyliin kuuluvat 80%
vetäminen: kuunteleminen, reflektointi,
sanotun kertaaminen, yhteenvetojen tekeminen ja kysymysten kysyminen sekä 20%
työntäminen: vaihtoehtojen tarjoaminen, palautteen antaminen, neuvominen vinkeillä, ohjeiden antaminen ja suora neuvominen.
Projekteilla tuetaan oppimista: a) perinteinen projektityö, jossa ratkaistaan opettajan
antama ongelma, b) oma juttuprojekti opiskelijoiden kiinnostuksen kohde c)
määrätty projekti, jonka opettaja ohjaa tai d) asiakasprojekti.
Reflektoinnilla opitaan: mikä meni hyvin, mikä ei mennyt kovin hyvin, mitä opimme,
mitä teemme seuraavalla kerralla paremmin, mitä laitamme käytäntöön, että
etenemme kohti visiotamme?
Olen resilienssivalmentajana ja
syväjohtamisen valmentajana. Molemmissa voin soveltaa tiimivalmennusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Mitä mieltä sinä olet tekstistä? Ota kantaa.
Kaikki kommentit ovat tervetulleita!