perjantai 18. joulukuuta 2015

Miksi panostaa henkilöstön valmennukseen?

Jokaiselle yrityksellä tulee olla liiketoimintasuunnitelma. Minulta suunnitelmaa kysyttiin pankissa, kun avasin yritykselle tilin. Vastasin totta kai ja ojensin kysyjälle oman kahdeksansivuisen liiketoimintasuunnitelmani. Hän aloitti suunnitelman lukemisen ja kysyi hetken kuluttua "Voisitko tiivistää liikeidean. Sopiiko, että otan tästä kopion?"

Palaan vastaukseeni tekstin lopussa. Otsikon kysymys on liikeideani peruskysymys, jota sietää pohdiskella ensin vähän tarkemmin.

Yrityksen liiketoimintasuunnitelma voidaan tiivistää kolmeen kysymykseen.
1. Kuka on asiakas?
2. Mikä on asiakkaan ongelma?
3. Miten ratkaisen asiakkaan ongelman?

Asiakkaita ovat kaikki organisaatiot, jotka haluavat kehittää kykyään kohdata, toimia ja palautua muutoksista samalla korkea suorituskyky säilyttäen. Asiakkaita voivat olla organisaation johto, esimiehet ja työntekijät. Organisaatio voi olla yritys, yhteisö tai järjestö, joilla on juuri heitä koskevat tarpeet ja tavoitteet. Toisaalta asiakkaita voivat olla eri organisaatioiden yksittäiset johtajat, esimiehet ja työntekijät, jotka haluavat kehittää yhdessä ymmärrystään muutoksista ja toimintakyvyn osa-alueista sekä toimintakyvyn kehittämisestä.

Asiakkaiden ongelmana voi olla, että he eivät ole tunnistaneet käynnissä olevaa tai tulevaa muutosta. Voi olla myös, että organisaation johto ja esimiehet kokevat tietävänsä riittävästi muutosten johtamisesta. Aiemmin opittu voi olla kuitenkin vaikeasti ymmärrettävää ja vielä vaikeampaa soveltaa käytäntöön. Kyselyihin perustuvan valmennuksen voidaan katsoa vievän liikaa työaikaa, kun työntekijät arvioivat itseään, esimiehiään, vertaisiaan ja alaisiaan vastaamalla useita kertoja satoihin kysymyksiin, huonoimmillaan paperilomakkeille. Valmennusta ei saateta mieltää henkilöstön tulevan osaamisen kehittämisenä, erityisesti juuri nyt, kun taantuma on vähentänyt tuotteiden tai palvelujen myyntiä. Valmennusta voidaan pitää myös hinnaltaan kalliina tai kokemuksen perusteella kertasuorituksena, joka ei johda käytännön jatkotoimenpiteisiin. Kuitenkin hyvä johtaminen ja esimiestyö ovat tehokkaimmat tavat yritysten tavoitteiden saavuttamiseen ja työtyytyväisyyden varmistamiseen.

Ilmarisen tutkimus johtamisen laadun ja yksikkökohtaisen kannattavuuden välisistä yhteyksistä̈: Huono lähiesimiestyö pilaa kannattavuuden. Tulokset osoittavat asian hälyttävän selvästi. ”Tutkimus todistaa, että huono johtaminen voi maksaa yritykselle miljoonia. Esimiestyön kehittäminen on potentiaalisesti merkittävä keino, jolla työn tuottavuutta ja yrityksen kannattavuutta voidaan parantaa."

"Johtamisvajeen aiheuttamaa taloudellista tappiota voi kuitenkin helposti vähentää panostamalla johtamisen kehittämiseen. Jos yritys investoisi esimerkiksi viisi tuhatta euroa jokaiseen alisuoriutuneeseen yksikköön, tästä muodostuisi noin 110 000 euron investointi. Arvion mukaan tämä vähentäisi 4,1 miljoonan euron vajeesta noin kolmanneksen, 1,4 M€. Sijoitetun pääoman tuotto (ROI) olisi tällöin 11,7.”

Mitkä ovat minun ratkaisut asiakkaiden ongelmiin?

Muutoksiin ei varauduta. Kaikki organisaatiot kohtaavat muutoksia yhä monimutkaisempina ja yhä useammin, joten asiakkaita pitäisi olla viljalti. Viisautta on tunnistaa tulevat muutokset ajoissa ja varautua niihin ennakoiden, "hyvän sään aikaan". Näin toimintakykyä on silloin, kun kysyntä kasvaa ja palveluja kysytään nousukaudella. Nopeat muuttujat menestyvät.

Ei tunnisteta henkilöstön odotuksia hyvästä johtamisesta ja palautteesta. Tutkimusten perusteella työntekijät ja erityisesti työmarkkinoille tulevat nuoret odottavat työpaikalta kehittymismahdollisuuksia ja esimiehiltä palautetta ja hyvää johtamista. Valmennus kehittää johtamis-, esimies- ja vuorovaikutustaitoja sekä antaa valmennettaville konkreettisen palautteen ja työkalun itsensä jatkuvalle kehittämiselle. Hyvä esimiestyö on parasta (työ)hyvinvointia.

Ongelmia yritetään ratkaista vanhoilla keinoilla. Muutosten johtamiseen voidaan käyttää strategiatyökaluja, joita onkin valittavissa käyttötarpeen mukaan yli 20. Samoin eri johtamismalleja on useita tulos-, tavoite- ja tilannejohtamiseen. Toimintakyvyn kehittäminen edustaa uutta ajattelua, mutta ei uutta johtamisen ismiä. Toimintakyky nähdään kykynä hallita muutoksia suorituskyky säilyttäen ja muutoksista oppien.

Toimitaan monimutkaisesti. Tarjoamani ratkaisu on yksinkertainen. Nähdään muutokset positiivisina mahdollisuuksina ja suhtaudutaan itseemme positiivisesti. Keskitytään siihen, mitä kulloinkin ollaan tekemässä. Ollaan joustavia uusille mahdollisuuksille ja kuunnellaan henkilöstön kehittämisesityksiä. Toteutetaan järjestelmällisesti päätetyt asian. Tehdään tarvittavat päätökset ja toimenpiteet ennakoiden.

Valmennukselle ei aseteta vaatimuksia. Valmennus kohdennetaan asiakkaan tarpeisiin ja liitetään organisaation muutoksen johtamiseen. Valmennus toteutetaan asiakkaan haluamana ajankohtana, tarvittavan laajuisena ja sovitussa paikassa. Valmennuksen sisältö ja toteutustapa voidaan suunnitella asiakkaan siihen kohdentaman ajan perusteella tiivistetyksi (2 h), kahtena jaksona (2+2 h) tai harjoituksia sisältäväksi (4 + 4 h). Yksittäiset henkilöt voivat osallistua myös kaikille avoimiin tilaisuuksiin valmennettavassa ryhmässä. Valmennukseen voi liittyä myös koko henkilöstölle kohdennettu muutosta tukeva teemaluento.

Työaikaa käytetään oheistoimintoihin. Valmennuksen perustana oleva henkilökohtainen kysely tehdään verkossa, ajasta ja paikasta riippumattomasti. Kyselyyn vastaa henkilö itse arvioidessaan oma toimintaansa muutostilanteissa. Vastaaminen kestää vain noin 20 minuuttia.

Valmennuksen laatua ei varmisteta. Palvelu perustuu yli kolmenkymmenen vuoden kokemukseen 16 esimiestehtävässä ja kymmenessä eri hallintoyksikössä, paikallisella, alueellisella ja valtakunnallisella tasolla. Valmennus perustuu tieteelliseen tutkimukseen, koulutukseen ja sertifioituun osaamiseen. Valmennus liitetään käytäntöön valmentajan ja osallistujien kokemuksen ja käytännön esimerkkien avulla.

Asiakkaiden tyytyväisyyttä ei varmisteta. Kaikilta valmennettavilta pyydetään kirjallinen palaute ja tulokset käsitellään valmennettavien kanssa. Toteutus ja valmennettavien palautteen yhdistelmä raportoidaan aina tilaajalle. Palaute ja kokemukset otetaan huomioon valmennuksen kehittämisessä.

Valmennus ei johda käytännön jatkotoimenpiteisiin. Valmennukseen sisältyy henkilökohtainen profiili ja kehittymissuunnitelman laatiminen sekä ohjeet valittujen ominaisuuksien kehittämiseksi. Valmennuksen voidaan sisällyttää myös henkilökohtainen palaute sekä kehittymisen suunnittelu ja seuranta.

Valmennukseen sisältyy ryhmäprofiili ja ohjeet ryhmän kehittymissuunnitelman laatimiseksi. Parhaimmillaan valmennus on uuden johtoryhmän tai uusien esimiesryhmien ryhmäytymisen ja kiinteyden luomisessa. Henkilöiden profiilien avulla voidaan tunnistaa ryhmän erilaisuutta sekä jakaa ja saada käyttöön erilaista toimintakykyä.

Asiakkaalle annetaan tarvittaessa ohjeet ja käytännön esimerkit siitä, miten kehittyminen voidaan liittää johtoryhmän ja tulosyksiköiden itsearviointeihin ja parantamissuunnitelmiin sekä kehittymiskeskusteluihin. Kehittymiselle voidaan määrittää tavoitteet ja tarkastuspisteet sovittuna aikana toteutettavilla seurantavalmennuksilla.

Valmennuksen hintaa pidetään korkeana. Valmennuksella on arvo, joka välitetään asiakkaalle valmennukselle aina sovittavan hinnan avulla. Tyypillisesti perusvalmennuksen markkinahinta on 300 - 500 e +alv osallistujaa kohden puolen päivän valmennuksena. Valmennuksen valmistelutyöt ovat usein 3 - 5 kertaa lähijakson aika.

Valmennus voi olla osa kansallisena tavoitteena olevaa kolmen työpäivän vuosittaista täydennyskoulutusta ja siten osa julkisten organisaatioiden koulutuskorvausta ja yritysten verovähennystä.

Valmennuksen vaikutuksia voidaan arvioida kehittämiskeskusteluissa ja työilmapiirikyselyn tulosten perusteella parantuneena johtamisena ja työtyytyväisyytenä sekä erityisesti organisaation ja sen henkilöstön kykynä kohdata muutoksia toimintakyky säilyttäen.


Vastaukseni tekstin alussa mainitulle kysyjälle oli: "Liikeideani on tuottaa asiakkaille toimintakykyä muutoksiin "myötäotteella".

Haluatko kuulla, mitä hyötyjä "myötäote" voi tuottaa juuri teille? 
Ota yhteyttä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mitä mieltä sinä olet tekstistä? Ota kantaa.
Kaikki kommentit ovat tervetulleita!