perjantai 6. marraskuuta 2015

Mentorina Maanpuolustuskorkeakoulussa

Aloitin tänään mentoroinnin kadettien johtamisen perusteet ja ihminen johdettavana opintojaksoilla.


Miksi mentoriksi?
Haluan tukea kadettien johtajana kehittymistä liittämällä teoriaopinnot käytäntöön oman kokemukseni perusteella. Mentorina toimiminen tukee myös oman ammattitaitoni ylläpitämistä johtamisen perusteista ja tietysti mentoroinnista.

Mikä mentorin tehtävä on?
Maanpuolustuskorkeakoulun ohjeen mukaisesti mentorin tehtävänä on ohjata ryhmäkeskusteluja, järjestää teemapäivä, ohjata oppimistehtävän kirjoitusprosessia ja oppimista sekä antaa kirjallinen palaute oppimistehtävästä. Lisäksi mentori antaa palautteen ryhmätoiminnasta. Omalta osaltaan mentori antaa kadeteille myös yhden mallin sotilaasta ja upseerista.

Mitä mentorointi tarkoittaa?
"Mentorointi on menetelmä, jossa tietoa ja osaamista – myös ns. hiljaista tietoa siirretään kokeneemmalta kokemattomammalle. Osaava, arvostettu ja kokenut asiantuntija (''mentori'') neuvoo, tukee ja edistää kahdenkeskisessä vuorovaikutussuhteessa kehityshaluista mutta kokemattomampaa henkilöä työssä tai opiskelussa. Suhde perustuu avoimuuteen, molemminpuoliseen luottamukseen ja tasa-arvoisuuteen. Se pyrkii mentoroitavan (aktorin) ammatilliseen ja henkiseen kehittymiseen, työuran selkeyttämiseen sekä työssä ja opinnoissa menestymiseen. Aktori on kisälli, oppilas, valmennettava tai ystävä. Mentori on vastaavasti mestari, opettaja, valmentaja, kannustaja tai ystävä."

Mikä oli ensivaikutelma?
Kadetit ovat motivoituneita opiskelijoita ja hyvällä tiellä jatkuvan johtajana kehittymisen haastavalla ja mielenkiintoisella matkalla.

Hyvä päivä minulle, kiitos.

Kehittämistarpeitakin on
Pidemmältä tulevan mentoripäiväksi tulee matkoinen helposti jopa 16 tuntia, josta varsinaisen "lähijakso" on neljä tuntia. Tästä ajasta mentorin lisäarvoa tuottava aika voi olla esimerkiksi 60 minuuttia. Panos-tuotos suhde ei ole hyväksyttävä.

Ajankäyttöä tuleekin tehostaa suunnittelemalla mentorien käyttö esimerkiksi kahden päivän ajalle suhteellisen matkustusajan vähentämiseksi.

Lisäksi tulee hyödyntää lähes jokaisessa hallintoyksikössä olevia videoneuvottelulaitteita sekä mentoriosuuksien järjestämistä 1-2 tunnin webinaareina, jotka ovat järjestettävissä molemmat ajasta ja paikasta riippumattomasti.

Kirjallisten tuotosten ohjaamiseen soveltuu myös avoin oppimisalusta PVMOODLE sen ryhmäkeskustelu- ja viestimahdollisuuksien avulla.

Mentorille mentorointi on vapaaehtoista osaamisen ja kokemuksen jakamista ajalla, jolla on arvonsa vaikkei suurta hintaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mitä mieltä sinä olet tekstistä? Ota kantaa.
Kaikki kommentit ovat tervetulleita!