maanantai 23. marraskuuta 2015

Muutos - mahdoton tehtävä vai mahdollisuus?

Puolustusvoimauudistukseen liittyen sain Pääesikunnan koulutuspäällikkönä tehtäväkseni johtaa reservin koulutuksen ja vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen tarkistamisen ja muutoksen toteuttamisen.

Sain tehtävän tehtäväjohtamisen periaatteen mukaisesti tehtävänä ja tavoitetilana. Organisaation toiminta-ajatus, painopisteet ja toimintaperiaatteet olivat minulle tietysti selviä.


Muutostehtävä - tehtävä muutoksessa
  • palauta toiminnan taso, nostamalla koulutuksen määrää viisinkertaiseksi
  • luo alan yhteiset tavoitteet, menettelytavat ja laatuvaatimukset
  • hyödynnä alan parhaat käytännöt (Lessons Learned) ja parhaat opit (Best Practices)
  • ota käyttöön digitaalisuuden ja virtuaalikoulutuksen mahdollisuudet
  • ota mukaan kaikki keskeiset toimijat, kumppanit ja sidosryhmät
  • liitä muutos organisaation kokonaisuudistukseen, jossa hankitaan yli 100 miljoonan pysyvät säästöt

Tavoitetila - muutoksen kuvaus tunnuslukuina:
                                                                      2012         2015-
  • koulutettavien määrä vuodessa          3 500  ->  18 000
  • koulutusvuorokaudet vuodessa        20 000  ->  90 000
  • investointi koulutukseen vuodessa     4 milj   ->  15 milj

Ratkaistavia ongelmia ja haasteita

  • Miten varmistetaan toimijoiden halu muutokseen?
  • Miten luodaan muutoksen ohjausryhmä ja suunnitteluryhmä?
  • Miten luodaan yhteinen päämäärä ja saadaan kaikki toimijat sitoutumaan siihen?
  • Miten kootaan olemassa oleva tutkimustieto ja tunnistetaan keskeiset johtopäätökset?
  • Miten tunnistetaan parhaat käytännöt ja kootaan ne hyödynnettäväksi?
  • Miten määritetään vaikuttavimmat käytännön toimenpiteinä, vastuina ja määräaikoina?
  • Miten luodaan yhteiset menettelytavat ja kuvataan ne?
  • Miten uudistus lanseerataan ja viestitään yleiseen tietoisuuteen?
  • Miten toimijat valtuutetaan toteuttamaan niiden ratkaistavissa olevat asiat?
  • Miten ensimmäiset onnistumiset nostetaan esille?
  • Miten toimenpiteiden toteuttaminen varmistetaan ja vaikuttavuutta seurataan?
  • Miten uudet menettelytavat vakioidaan ja saadaan rutiineiksi?


Mahdoton tehtävä - vai mahdollisuus?

Tehtävä oli haastava, mutta ei mahdoton.


Voit lukea osan tarinasta artikkelista "Muutos on mahdollisuus, näkymiä reservin koulutuksesta". Pääset koulutustoimialan seminaarijulkaisun sivuille 6-8 tästä

Haluatko kuulla tarkemmin, miten tehtävä toteutettiin ja miten siinä onnistuttiin ja erityisesti, mitä siinä opittiin muutoksen johtamisesta tai paremminkin muutoksessa johtamisesta? Ota yhteyttä!

Hannu Hyppönen
Johtaja-, esimies- ja toimintakykyvalmentaja
Puh. 040 657 3495


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mitä mieltä sinä olet tekstistä? Ota kantaa.
Kaikki kommentit ovat tervetulleita!